lördag 5 februari 2011

My Dog

var ju för någon månad sen. Jag gick dit och vart jätteglad när stället kryllade av grandisar!! Var nog sammanlagt 47 Grand Danois som gick.

- Flyyan och grandis på My Dog här i göteborg!


Tyvärr fanns det inte något rastorg med bara Grand Danois, så jag fick våga mig fram till en privatperson med grandis, och blev positivt överraskad! Det var ju Flyyans Kennel, som jag läst om på internet. Hon bor ute i kungsbacka. Stod och frågade henne saker rätt länge, hehe. Hon tipsade mig om några ställen i mellansverige som planerar kull till våren/sommaren.

Hon hade massor av annan intressant info (och en stor, klappvänlig hane i knät). Som att hennes lite äldre tik äter 400 g mat om dagen, men hennes stora hane 1400 g om dagen. Jag tänker ju skaffa en tik, för jag tror inte jag har råd med en hane...

Det bästa hade ju självklart varit BARFdieten (Biologiskt Anpassad Rå Föda), men det känns inte riktigt som att man har den tiden, eller att svenska affärer har det utbudet av råa ben och annat som behövs för en näringsrik kost. Tänkte istället köpa ett par, tre märgben i månaden för tändernas skull samt ge torrfoder.

Jag har sökt och sökt på torrfoder som är bra nog för en grandis, men känns ju himla svårt! Ett alternativ är Standardt. För som ni kanske vet behöver en Grand Danois verkligen jättebra föda speciellt under sitt första år, för att den kan växa upp emot 70 kilo eller mer under den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar